Sopron Hongarije met kinderen

Roadtrip 2018 Hongarije, Montenegro, Kroatië en Zuid Duitsland, deel 1

De laatste jaren trekken we er in de zomervakantie op uit met onze eigen auto. Die zit mede daardoor ondertussen al dik door de 300.000 kilometers. Boedapest met kinderenHet grote voordeel van op die manier reizen is naast de afwisseling, dat je plaatsen soms kort bezoekt die een langer verblijf waard zijn. Zo waren wij vorig jaar een kleine week in Hongarije (Boedapest en Balaton meer) en ontdekten wij de charmes van dit land. Vandaar dat wij er dit jaar weer voor kozen om onze roadtrip in Hongarije te beginnen. Neusiedler see Oostenrijk en Hongarije met kinderenOp een andere plek, dit keer in het plaatsje Sarród (vlakbij Sopron, Noord West Hongarije) nabij de Oostenrijkse grens aan het Neusiedler meer. In de wetenschap dat ook Bratislava, Slowakije en Wenen, Oostenrijk dichtbij liggen. Kortom; een mooie regio vol met leuke dingen en bezienswaardigheden. En een muzikale regio want de klassiek muziek componist Liszt komt hier vandaan en ook de Oostenrijkse evenknie Haydn woonde een groot deel van zijn leven in Fertőd. Het huis van Liszt in het plaatsje Raiding is nu een museum en kan je bezoeken.Groen noord west Hongarije met kinderen

We rijden onder Wenen langs en bij Sopron Hongarije in, een rit van ongeveer 14 uur. Het mooie groene landschap en de pittoreske dorpjes met in kleur geverfde huizen geven al gelijk een vakantie gevoel. Dit gebied ligt aan de zuid kant van het Neusiedler meer dat grotendeels in Oostenrijk en blijkt onderdeel van het wereld erfgoed te zijn. Niet verwonderlijk; de dorpjes staan vol met prachtige authentieke woningen met Monumentale woningen in dorpjes rond Ferto Hansag nationaal park Hongarije met kinderenverschillende geveltjes en in meerdere kleuren geschilderd. Een prachtig aanzicht; sommige woningen zijn als museum ingericht, anderen kan je huren en de meesten zijn bewoond.

Neusiedler See (Oostenrijk) / Fertő-Hanság nationaal park (Hongarije)

Dit meer is net als ‘grote broer Balaton’ een uniek steppemeer en staat op de Unesco wereld erfgoed lijst. Het is niet diep, je kan niet overal zwemmen maar wel wandelen en fietsen des te meer. Dat valt bij aankomst gelijk op; het aantal fietsers en de goede fietspaden. De natuurliefhebbers, vooral vogelaars, kunnen hun lol hier op, er worden diverse tochten door het natuurgebied georganiseerd. Wijn maker aan Neusiedler see in Fero Hansag nationaal park Hongarije met kinderenEen groot deel van het meer ligt op Oostenrijks gebied in de provincie Burgerland, met Wenen als grootste stad. Het gebied heeft de meeste uren zon van Oostenrijk en het meer is het recreatie gebied voor de Oostenrijkers. Er worden heerlijke wijnen gemaakt, bezoek vooral de lokale wijn boertjes! Het meer strekt zich uit tot in Hongarije, is ook daar werelderfgoed (ook de mooie dorpjes rond het meer!) en heet Ferto Hansag nationaal park (link). Het is ondiep hier en als er niet genoeg regen valt, droogt het meer behoorlijk op (zoals tijdens ons bezoek). Zoals gezegd; rond het meer liggen mooie fietspaden die je zowel langs het meer, door de natuur en de prachtige dorpjes leiden.

Sarrod Hongarije met kinderen

Sarród

Afijn, een rit dus van 14 uur via Wenen, Sopron naar Sarród. Een klein dorpje of beter gezegd een lange straat met mooie authentieke Hongaarse woningen in allerlei kleuren. Prachtig! De ondergaande zon geeft het dorp een gouden gloed. Echt mooi, wat ook geldt voor ons huisje waar vier grote appartementen in zitten.Monumentaal verblijf in Sarrod Hongarije met kinderen Met achter het huis een groot grasveld, buitenkeuken en plek voor de auto. Perfect; we voelen ons koning te rijk! Vroeg naar bed om morgen de omgeving voor de eerste keer te verkennen..

Sopron

Sopron Hongarije met kinderenHet is zaterdag en we gaan naar het oude stadje Sopron. De stad is meer dan 2300 jaar oud en kreeg haar huidige barokke aanzien na een brand die het middeleeuwse Sopron in 1676 verwoestte. We bezoeken Sopron bewust op zaterdag want op zondag zijn de winkels dicht, ahum.. (opdracht van moeders) Slechts een kwartiertje rijden vanuit Sarród om daarna verrast te worden door het mooiste stadje wat we na Boedapest in Hongarije zagen. Prachtig! Vergelijkbaar met de Estlandse hoofdstad Talinn qua Barokke bouwstijl en rijkelijk gedecoreerde kleurrijke gevels in de straatjes.

Sopron Hongarije met kinderen
Bijna geen winkels overigens, die vind je net buiten het historisch centrum. Bijna elke vakantie maken onze jongens er een sport van om torens te beklimmen, met vaak prachtige uitzichten over de stad. In Sopron beklommen we de vuurtoren waarna we een lekkere Hongaarse goulash soep en een ijsje aten. Sopron Hongarije met kinderenOok namen we een kijkje in de oude synagoge waar we uitleg kregen over de geschiedenis van de Joden in Sopron en Hongarije. Onze mannen bleven vragen stellen :). Op de weg terug bezoeken we vervolgens nog het plaatsje Fertőrákos.

Fertőrákos

AFertorakos Hongarije met kinderen steengroevean het Hongaarse deel van de Neusiedlersee (Fertő-Hanság) ligt het plaatsje Fertőrákos. Bekend om zijn mogelijkheden om te recreëren aan het meer (soort badplaatsje) en beroemd om zijn enorme oude steengroeve. Die doet nu dienst als een soort museum en……theater (link)! En dat is best bijzonder, wat je ervaart als je er doorheen loopt. Fertorakos Hongarije met kinderen theater in steengroeveDe enorme gewelven zorgen voor een prachtige akoestiek. Fertőrákos zelf is trouwens een mooi klein dorpje om doorheen te lopen. En zoals gezegd is Fertőrákos een ware trekpleister vanwege het recreatie gebied aan het meer. Morgen komen we hier terug om een kijkje te nemen.

Esterhazy paleis Fertod Hongarije met kinderenDe zondag bezoeken we eerst ’s ochtends het Esterhazy paleis in Fertőd, op 2 kilometer van Sarród, lekker dichtbij. Dit enorme barokke paleis was eigendom van de rijke Esterhazy familie. Het paleis bevat prachtig gedecoreerde vertrekken waarvan de concert zaal de belangrijkste was. Esterhazy paleis Fertod Hongarije met kinderenDeze zaal stond alom bekend vanwege de uitmuntende akoestiek en was speciaal gebouwd voor de Oostenrijkse componist Haydn die hier ook meer dan 20 jaar woonde. Leuk uitje! Daarna rijden we door naar Fertőrákos om naar het strand te gaan. Het weer wordt net wat minder, onweer, waardoor we een klein rondje lopen in het recreatie gebiedje aan het meer. Een leuk gebied met een groot strand, restaurantjes en….schitterende huizen met rieten daken op palen in het meer. Het lijkt qua aanzicht wel een tropisch resort a la Maldiven of Seychellen! Fertorakos Hongarije met kinderen huizen op palen in zeeWe moeten ondertussen rennen voor de regen en besluiten een zwembad op te zoeken in Sopron. We vinden een mooi binnenbad waar we lekker zwemmen en de jongens even flink kunnen zwemmen. Want ja, de conditie voor komend waterpolo seizoen moet ook op peil blijven… (grappig detail; in Sopron blijkt een grote waterpolo club te zitten met een prijzen kast van jewelste…) Lekker dagje zo, wat we afsluiten met een lekker etentje in een Steakhouse in Sopron. Super!

Bratislava

Bratislava Slowakije met kinderenOp slechts een uurtje rijden van Sarród ligt de hoofdstad van Slowakije, Bratislava. Vorig jaar waren we een weekje in de Liptov regio in Slowakije (blog op deze site) en bleek Bratislava net ff te ver uit  route te liggen (link).
Mooi dus om deze stad nu te kunnen bezoeken. En het loont de moeite want Bratislava is een mooie stad. We parkeren net buiten het centrum bij  shopping mall Aupark en lopen via de Most (brug) SNP  (Slovenskeho národného povstania / Brug van de Slowaakse Nationale Opstand) in de volksmond ook wel ‘UFO brug’ genoemd (ziet eruit als een ufo, met een panorama dek / restaurant op grote hoogte) naar het historisch centrum. UFO most Bratislava Slowakije met kinderenZoals gezegd; een bijzondere attractie is het restaurant ‘UFO’ in de vorm van een vliegende schotel boven op de de pyloon van de brug. Het restaurant kan bereikt worden via een lift in een van de poten van de pyloon. In de andere poot bevindt zich een trap met 430 treden. Boven op het restaurant is een uitkijkpunt over de stad. Vanaf de brug hebben we een mooi uitzicht op de witte burcht van Bratislava.

Bratislava Slowakije met kinderen

We starten ons bezoek daar vanwege de mooie uitzichten over de stad. Daarna wandelen we door de historische straatjes vol restaurantjes, barretjes en ijsboertjes. Bratislava Slowakije met kinderenWe komen langs een blauwe kerk (bijzonder!) en ontdekken dat de musea op maandag dicht zijn. Betekent helaas ook dat we bijvoorbeeld de Saint Michaels poort niet kunnen beklimmen voor een mooi uitzicht over de historische kern. Maakt niet uit wat tijd schiet sowiezo tekort, zeker omdat we ook lekker lunchen bij een Slowaaks restaurant en de kids smullen van een Slowaakse goulash (wij ook trouwens). Daarna lopen we terug naar Aupark shopping mall (link) waar we een paar uurtjes lekker winkelen. Ik moet zeggen; is hier een nieuwe stedentrip geboren?

Pannonhalma klooster en Gyor

Pannonhalma klooster bibliotheek Hongarije met kinderenVandaag bezoeken we het oude (wereld erfgoed) klooster Pannonhalma om daarna te lunchen in de studentenstad Gyor. De jongens vinden het klooster maar nix, al is de bibliotheek een heus pareltje!Klooster gang Pannonhalma klooster Hongarije met kinderen (doet ons denken aan de universiteitsbibliotheek in Coimbra, zie roadtrip Noord Portugal / noord west Spanje). De oude stad Gyor valt dan weer wel in de smaak temeer we daar lekker lunchen en een ijsje pikken. Gyor was vroeger de presidentiële stad van Hongarije getuige de vele oude panden. Waterpret grote plein Gyor HongarijeOp het grote plein met dito kathedraal is een soort ‘waterballet’ aangelegd van fonteintjes die aanspringen als je eroverheen loopt. Je snapt; in de hitte van 30 graden een kadootje! Kletsnat vervolgen we onze toer door het centrum. Gevels Gyor Hongarije met kinderenLangs leuke winkeltjes en wat opvalt de leuke details boven de winkeltjes aan de gevels die aangeven welk type ambacht er is / was gevestigd. Bijvoorbeeld een snor & schaar op de gevel bij een kapperszaak, fruit bij een groente- en fruitzaak enzovoorts. Tijd om naar huis te gaan, aan de bbq!

Gyor Hongarije met kinderen

Fietsen in Wenen

Fietsen in Wenen met de kinderenFietsstad Wenen ligt ook op iets meer dan een uur rijden van ons huisje in Hongarije. Via Pedal Power hebben we fietsen geregeld (met gids via Baja Bikes ging nog niet omdat de minimum leeftijd 12 jaar is). Dus gaan we er lekker zelf op uit. Wenen staat bekend om zijn uitgebreid fietspaden netwerk in en buiten het centrum.Pretpark Wenen met kinderen We hebben de fietsen vier uur, ruim voldoende voor de nodige kilometers en lang genoeg gezien de warmte in Wenen. We rijden ‘de eerste ring’ (oude stad) uit en gaan fietsen langs de Donau, waar we het Hundertwasserhuis (soort Weense Gaudi) passeren. Vervolgens fietsen we door een enorm recreatiegebied met een soort Efteling waar je per attractie kaartjes kan kopen. Je snapt; onze mannen wilden hier blijven :). Graffiti langs de Donau met kinderenDaarna fietsen we weer langs de Donau waar we verrast worden door kilometers lange gave graffiti op de muren (zie filmpje facebook). Waanzinnig gaaf, waarschijnlijk zullen onze mannen dat nog het meest herinneren aan Wenen! Daarna rijden we via het historisch centrum met de prachtige monumentale lanen terug om de fietsen in te leveren. Om als laatste nog even de winkelstraten in te lopen, de toren van de Stephans dom Dak Stephans dom Wenen met kinderente beklimmen voor een mooi uitzicht (je kan twee torens beklimmen, ik pakte de Noord toren, ingang via de kerk) en ons te verbazen over de grandeur om ons heen. Prachtig! Een ding is zeker; papa en mama komen hier een keertje op stedentrip terug.. Opera WC Wenen met kinderenVoordat we de auto instappen moeten de kids nog even broodnodig naar de WC. Het wordt de ‘opera WC’ want daar staat onze auto in de parkeer garage. Welnu, het blijkt de mooiste WC die we ooit bezochten (foto) met opera muziek! Terug naar Sarrod waar we de dag lekker afsluiten in een Italiaans restaurantje. Topdag!

Uitzicht vanaf Stephans dom Wenen met kinderen

Morbisch am See en Rust aan de Neusiedlersee (Oostenrijk)

Dorpje Rust aan het Neusiedler meer Oostenrijk met kinderenOnze laatste dag brengen we door aan de Neusiedlersee aan de Oostenrijkse kant. We rijden door het heuvelige groene landschap vol met zonnebloemen en wijnranken. Na een kort bezoekje aan het mooie dorpje Rust, zoeken we bij Morbisch am See het strand op. Een mooi aanlegd recreatie gebied met klein zwembad, mooi strandje en wandel mogelijkheden. Neusiedler see bij Morbisch am See Oostenrijk met kinderenEr is hier ook een groot stoer openlucht theater gebouwd deels in het meer voor allerlei -klassieke- voorstellingen. Heerlijk! Op het meer kan je ook een rondvaart doen, die stopt in een aantal dorpjes waaronder Fertorakos, Rust en Morbisch am See. KOoievaars aan Neusiedler See in Rust Oostenrijk met kinderenortom; het is een heerlijk vakantie gebied, zowel aan de Hongaarse als Oostenrijkse kant. Daarbij aangetekend dat de prijzen in Hongarije een stuk zachter zijn…

En zo zit ons eerste weekje er al weer op en rijden we via een overnachting in Kroatië (Zadar, uurtje of zes rijden) door naar Montenegro. Daarover later meer! (zie ook alle filmpjes, foto’s en berichtjes op facebook)

Velden vol zonnebloemen Hongarije met kinderen

Category: DuitslandEuropa met kinderenHongarijeKroatiëMontenegroOostenrijkSlowakije