zwanger op reis

Zwanger op reis

(bijgaande informatie is opgeschreven in samenwerking met een verloskundige)

Op zich niet voor de hand liggend, maar zwanger op vakantie heeft ook voordelen. In veel landen worden zwangere vrouwen op handen gedragen en heb je snel contact met de plaatselijke bevolking. Tussen de drie en zeven maanden ben je meestal nog energiek, daarna neemt de “puf” af. Hoewel uiteraard persoonlijk, is zwanger op vakantie gaan prima mogelijk.

Voorbereiding

De voorbereiding is niet anders dan bij andere vakanties. Wel is het verstandig met je verloskundige te bespreken welke inspanningen wel en welke niet zijn gewenst. Bekijk daarnaast welke complicaties worden gedekt door je verzekering en onderzoek het niveau van de medische zorg op je vakantiebestemming. In veel landen is de medische zorg van hoog niveau. Maak tenslotte in overleg met je verloskundige en/of huisarts een goede reisapotheek en beperk het gewicht van de koffers.

Vliegen

Vliegen voor zowel moeder als kind kan tot 36 weken zonder enkel risico. Neem een verloskundigeverklaring mee waarin staat hoe lang je zwanger bent. Vliegmaatschappijen zijn niet zo happig op een bevalling in de lucht om te voorkomen dat je het vliegtuig niet in mag. Tijdens de vlucht is het noodzakelijk (veel) te bewegen en (veel) water te drinken. Zwangere vrouwen hebben namelijk verhoogde kans op trombose. Meer praktisch; kies een plekje bij de gang of toilet gezien de vele toiletbezoekjes! En wees brutaal bij vertragingen, probeer dan een plekje in de business class te bemachtigen.

Bestemming

Extreme temperaturen en hoogtes boven de 2000 meter zijn af te Extreme temperaturen en hoogtes boven de 2000 meter zijn af te raden, malariagebieden een absolute NO GO! Voor verre bestemmingen zijn regelmatig prikken nodig. Niet alle vaccinaties zijn schadelijk, overleg hierover met je huisarts.

Kleding

Draag luchtige kleding in laagjes zodat je bent voorbereid op temperatuurwisselingen. Draag indien mogelijk slippertjes ook al zijn deze niet zo modieus. En in geval van lange wandelingen, trek ruime wandelschoenen aan. Vergeet tenslotte die warme trui voor ’s avonds niet.

Activiteiten

Voor alle duidelijkheid: scuba-diving, parachutespringen, bungee jumping en andere risico activiteiten zijn verboden! Er blijven natuurlijk genoeg activiteiten over, neem echter voldoende rust. Neem tenslotte bij dagtripjes voldoende gezond voedsel (fruit, snacks) en water mee.

 

Least but not least, gebruik vooral je gezonde verstand en luister naar je lichaam. Iedere zwangerschap is anders, bespreek je plannen ook met je verloskundige en/of huisarts.

 

Category: TipsZwanger op reis

Tags:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error: (c) metdekinderenopreis.nl