Fiji met kinderen reisverhaal

Fiji met kinderen? Ja! Een paradijs op aarde waar je alles vindt om een droom gezinsreis te ervaren. Paradijselijke stranden, inheemse culturen (kannibalen!), mooie en vriendelijke bewoners, lekker eten, natuurschoon en schitterende koralen met dito vissen (snorkelen!). Het is best ver vliegen, daarom combineerden wij Fiji met een bezoek aan Australië (of Nieuw Zeeland). Dan ben je in de buurt (drie uur vliegen)! Een aantal mooie bezienswaardigheden (activiteiten) op een rij. Reacties? info@metdekinderenopreis.nl. Kijk ook eens op onze facebookpagina!

Bula! (welkom)

Na een vlucht van Cairns naar Brisbane en van daar naar Nadi, zijn we aangekomen op ons prachtige resort aan Fiji’s Coral coast. Een reis van een volle dag, maar dan heb je ook wat. We komen ‘s avonds aan, krijgen nog net een hapje eten door onze keel en vallen in slaap. Om ‘s ochtends te worden verrast door een prachtig strand en voor de kids; meerdere zwembaden. We hebben een kamer met sea view, tja, we kijken vooral uit op het zwembad met daarachter het strand. Rekbaar begrip dus ‘seaview’!

Vannacht hoorde ik Mika in zijn slaap al tandeknarsend zeggen; mooie schelpen, dus we weten wat hem bezighoudt . Al is het idee vooral dat we hier lekker uitrusten, we kunnen natuurlijk niet weggaan zonder het eiland op te gaan. We zitten trouwens op het hoofdeiland Vitu Levu, het grootste, aan de Coral Coast. Daarnaast heeft Fiji meerdere archipellen van kleinere eilanden. We besluiten vooral op zoek te gaan naar de cultuur kant van Fiji, mooie stranden en eilanden hebben we in Australie al genoeg gezien.

Fiji

Het weer is bewolkt en winderig, het is ook winter in Fiji. Wel is het lekker warm. Op de rit van het vliegveld naar het resort zagen we hoe de mensen leven, het heeft veel weg van een Caribisch eiland. Prachtige bedrijvigheid, veel mensen en kinderen op straat en leuke kleine dorpjes. Vooral niet alleen op het resort blijven dus. ‘S middags maken we een mooie strandwandeling en lopen we direct naast het resort tegen een kleine gemeenschap aan; de kinderen gillen Bula, Bula! Prachtig! Maar we hebben ook gehoord dat je niet zomaar een dorpje kan binnenlopen, oude tradities leven nog. En dat is er een van stam-oudste die bezoekers welkom heet. We zwaaien dus van een afstandje en moeten ons echt inhouden. We zien lokale vissers en een vrouw die zee egels uit de zee haalt voor het vlees. Als je daar op gaat staan……zeeschoentjes aan!

We leren ook wat over het vroegere kannibalisme, dat zie je ook terug aan de souvenirs; brainpickers, ploertedoders en veel meer. Je kan je er weinig bij voorstellen. De kinderen en wij zijn danig onder de indruk! Het was tot in de 19e eeuw de ultime vernedering van de vijand en zijn familie; opeten! Christelijke waarden en normen verdreven uiteindelijk deze gruwelijkheden. Op het resort zien we ook een oud ritueel om boze geesten te verdrijven; het vuurwandel ritueel. Door over vuur te wandelen worden deze verdreven; eerst wordt het vuur aangestoken en goedgekeurd door de priester, die gaat vervolgens als eerste en uiteindelijk volgen de dorpelingen. Emile Ratelband is er niets bij!

We zijn op het resort getuige van een echt Fiji huwelijk. De bruid en bruidegom worden voorgegaan door een krijger die op een grote schelp blaast en gevolgd wordt door een andere krijger met een wapen (nekbreker). Ze worden de zee ingedragen en op een met bloemen bedekt bamboevlot gezet en vervoerd naar het strandje waar ze elkaar eeuwige trouw beloven. Leuk!

Praktische informatie Fiji met kinderen

‘S avonds bezoeken we de lokale ambachtslieden met mooie souvenirs. We hoeven alleen maar een stukje over het strand te lopen om in het eerste dorpje te komen. Een volstrekt andere wereld, met houten huisjes en geen westerse luxe. Wel met een sterke gemeenschapszin en allemaal lachende mensen.

De dag erna staat een bezoek aan een dorpje op de agenda. Om daar te komen gaan we met een kleine motorboot de rivier op, de jungle in. De rit naar de rivier was prachtig; een bergachtig uitbundig groen landschap met kleine dorpjes en overal mensen op straat. De tocht van dik een uur over de rivier is ook van grote schoonheid. Prachtige tropische vegetatie (wordt je echt vrolijk van) geplakt op ruige rotsformaties! Onze eerste halte is een waterval waar we lekker plonsen. Daana komen we bij het traditionele dorpje waar we van de chief (stamhoofd) uitleg krijgen over de lokale gebruiken. Bij aankomst wordt uitgelegd dat de mannen voorop lopen en zitten; hij is de baas!! Er worden dansen opgevoerd, waaronder de ‘speerdans’. Die laat zien hoe de krijgers in vroegere dagen hun tegenstanders intimideerden en doden. Mika en vooral Skye zijn erg onder de indruk. De krijgers komen erg dichtbij en doen net of ze de speer in ons lijf drukken. Ze stampen daarbij hard op de vloer. De vrouwen zijn gekleed in mooie gekleurde gewaden. Na de ceremonie gaan we het dorpje in wFiji met kinderen reisfoto'saar ruim 800 mensen leven. Het dorpje heeft een school, ziekenhuisje en de inwoners zijn boeren. De landbouwproducten (waaronder spinazie) worden verkocht binnen Fiji. Ook bezoeken we de school dat ons systeem werkt; 2 jaar kleuterschool en 6 jaar basisonderwijs. De lokalen zitten vol, er wordt les gegeven, het is prachtig! Mika en Skye kijke hun ogen uit, wij ook. Ze leren zowel Engels als Fiji’s. Na het basisonderwijs volgt de highschool, die in het nabijgelegen dorp ligt. Goed geregeld dus allemaal!

Na de rondleidingen volgt de lunch van allemaal lokale lekkernijen; onder de grond gegaarde kip, spinazie (lekker!), bananen en komkommers. We eten met onze handen en zittend op de vloer. Na de lunch nemen we afscheid, en reizen we een klein stukje stroomafwaarts op een bamboevlot, net als vroeger. Erg leuk en leerzaam allemaal! Op het resort vallen we ‘s avonds met onze neus in de boter; een strand bbq en een grandioos optreden van lokale vuurdansers (vuureters). Een coole dag!

De laatste dag relaxen we op het resort; snorkelen op het rif voor het strand, zwembad, boekje lezen en ……Bali voorbereiden. En, oh ja, de kids hebben een mooie henna tattoo laten zetten; gaat twee weken mee!

Fiji met kinderen

Category: Fiji met kinderenFiji met kinderen reisverhaalReisverhaal Fiji met kinderenReisverhalenReisverhalen met kinderen buiten Europa